Influenţele pandemiei cu SARS-Cov-2 asupra dezvoltării psihoemoţionale a copiilor

 In Noutati, Policlinica Baba Novac

Constatând efectele pandemiei globale de până acum, atât la noi, cât și la nivel internațional, sunt justificate noile  temeri legate de acest fenomen, cu privire la relaționarea interumană atât în mediul familial, cât și social. O serie de comportamente până acum fireşti au fost modificate în dorinţa de a ne proteja pe noi şi pe apropiaţii noştri şi s-au materializat într-o necesitate emergentă de adaptare pentru a ne putea simţi în siguranţă.

Necesitatea de a găsi cât mai urgent o soluţie viabilă se poate materializa într-un soi de adaptare forţată independentă de voinţa noastră care de cele mai multe ori, dacă soluţia nu este corespunzătoare, poate să genereze uneori teamă, instalarea sentimentului de neputinţă, de neajutorare şi de nesiguranţă. Aceste elemente pot facilita apariţia şi dezvoltarea unor patologii cum ar fi: tulburarea de anxietate, tulburarea depresivă, apariţia unor afecţiuni de natură psihică care pot altera discernământul şi pot avea o influenţă nefastă asupra stării de sănătate.

După perioadă lungă de timp în care măsurile de apărare au fost intens mediatizate şi au devenit ceva firesc în activităţile noastre zilnice  (purtarea măştii, distanţarea de alte persoane şi igiena)  trebuie să acceptăm că sunt utile şi benefice nouă şi apropiaţilor noştri. Atunci când conversăm cu cineva, ar fi indicat să-i vorbim şi să-l privim cu capul puţin întors eliminând astfel direcţionarea fluxului de aer către interlocutorul nostru.

La nivel internaţional ne este indicat să încercăm să ne păstrăm sănătatea mintală.

CE ESTE DE FĂCUT PENTRU A PREVENI DEZECHILIBRELE ÎN PERIOADA PANDEMIEI

  • Conştientizarea. Indicaţiile şi restricţiile impuse de autorităţi sunt luate spre binele nostru şi sunt benefice nouă şi apropiaţilor noştri.
  • Este de un real folos să împărtăşim apropiaţilor noştri temerile şi fricile noastre, putând avea astfel beneficiul unei alte perspective a problemelor, ar trebui să căutam persoane care sunt capabile să empatizeze cu noi, nu să ne compătimească.
  • Putem să încercăm să analizăm ce este diferit în viaţa și comportamentul nostru.
  • Suportul unui psiholog. Acesta ne poate ajuta să redobândim echilibrul psihic.
  • Păstrarea unui echilibru printr-o minte sanătoasă, într-un corp sănătos.

Numeroase studii au demonstrat că dezechilibrul psihic poate avea influenţă nefastă asupra  imunităţii şi aceasta se poate transpune în faptul că devenim mai vulnerabili în a ne îmbolnăvi, o diminuarea a capacităţii organismul de a lupta cu boala şi de a ne vindeca.

Cred că este momentul să conştientizăm că este o datorie a noastră, a oamenilor, să ajutăm semenii noştri care nu pot funcţiona autonom şi să corectăm în limita posibilă comportamente care pot deveni periculoase pentru noi şi semenii noştri.

Unul dintre fenomene este negarea realităţii: Totul este fals! Mie nu mi se poate întâmpla.

Specific părinţilor – faţă de aspectele enumerate mai sus mai pot apărea temeri legate de impedimentele apărute: alternativele privind  creşterea, educarea şi îngrijirea copiilor. Acestea sunt reale şi de multe ori nu pot oferi opţiuni aparent viabile: grija asupra sănătăţii copilului; lipsa unor figuri de ataşament în viaţa copiilor (bunici, rude apropiate, etc.). Diminuarea suportului capacităţilor de îngrijire şi educaţie: creşe, grădiniţe, şcoli, afterschool-uri, bone etc..

Ex: Unităţile preşcolare, şcolare se pot închide oricând fizic, bunicii, personale angajate să supravegheze, să îngrijească copii atunci când părinţii sunt plecaţi la serviciu, nu mai reprezintă o certitudine pentru că toate aceste alternative sunt condiţionate de frica riscului infectării şi reduc disponibilitatea lor în aceste noi condiţii.

Aceste temeri justificate ale părinţilor enumerate mai sus împreună cu temerea pierderii locului de muncă sau lipsa acestuia, dar şi dificultatea în a găsi unul, scăderea venitului, perspectiva unei crize economice, plăţi curente, datorii bancare, etc., se pot materializa în frustrări care atunci când poartă amprenta unor afecte extrem de puternice sunt percepute direct de copil şi pot influenţa nefast evoluţia pozitivă a dezvoltării psihoemoţională a copiilor.

Un mediu sănătos, părinţi stabili emoţional, igiena, o alimentaţie adecvată şi variată sunt elementele de bază pentru o dezvoltare suficient de bună a copiilor noştri.  

Foarte importantă este continuarea dezvoltării capacitaţii ludice a copiilor care în acest timp sunt privaţi în mare parte de acţiuni ce nu mai sunt momentan posibile: interacţiunea cu alţi copii, spaţiile de joacă, teatre, excursii etc.. Trebuie să le devenim cât mai mult timp parteneri de joacă și să-i implicam în cât mai multe activități. Iar dacă prin natura meseriei noastre interacţionăm cu copii trebuie să înţelegem că ei nu au nici un fel de vină şi nu reprezintă un pericol pentru viaţa noastră.

Copiii reprezintă viitorul!

 

Psiholog

Iacob Palaşcă

Recommended Posts

Start typing and press Enter to search

Testare covid 19